Svar: Forstoppelse - 20 mdr.

10. december 2023

Alder:
20 mdr.

Kære mor til H

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at holde H's mave igang naturligt, og umiddelbart lyder det også som om, at hans mave fungerer fint med en varieret kost. Når han ikke har haft afføring i to dage, så er det sandsynligvis, fordi han har haft feber, spist mere ensidigt, fået banan (som kan virke lidt forstoppende), og så har han sandsynligvis ikke drukket helt nok. Samtidig vil han også bevæge sig mindre, når han ikke er helt rask, og manglende bevægelse kan også være med til at sætte maven lidt i stå...

De fleste børn vil i 1-2 års alderen have afføring dagligt, men det afhænger naturligt af, hvad og hvor meget de spiser og drikker, og der sker ikke noget ved, at der går en ekstra dag imellem afføringerne. Det du skal være opmærksom på er, om afføringen bliver så hård, at din dreng ikke kan presse den ud, at han får rifter ved endetarmen, og at det gør ondt at komme af med afføringen. Hvis han har ondt, når han skal af med afføringen, så kan det gøre, at han holder sig yderligere, hvilket så vil forværre forstoppelsen, og så vil det være relevant at give ham afføringsmiddel.

Det er godt, at du er opmærksom på, at han skal have fiberrig kost, da fibre er med til at holde maven igang. Det er derfor godt med fiberholdig mad som grøntsager og fuldkornsprodukter. Men - når det er sagt, så er det ofte også godt, at du stadig varierer med mad, som er let bearbejdet eller ikke indeholder fuldkorn. Det vil sige, at det f.eks. stadig er godt, at give ham grøntsager, som er kogt eller bagt i ovnen, grøntsagsmos og lignende - fremfor f.eks. råkost. Det er på samme måde godt at variere mellem fuldkorn og ikke fuldkorn - f.eks. når I køber pasta, må du gerne variere mellem fuldkornstyper og lysere hvedetyper. Han må gerne få fuldkorn, men i en alder af 20 måneder er det ofte stadig en god idé at variere med mindre fiberholdige fødevarer.

Hvis han vil spise grød, så er det en god idé at tilbyde ham grød om morgenen eller en godnatgrød som del af putteritualet om aftenen. Grød kan være med til at holde maven igang naturligt. Grød indeholder fibre og en masse komplekse kulhydrater, men den bløde tekstur gør grøden lettere at nedbryde og absorbere, og derfor er grød godt ...

Annonce

... til at holde maven igang. Grød anbefales ofte, hvis man har en lidt følsom mave eller fordøjelsesproblemer.

Det er også vigtigt, at han får væske nok. Du nævner, at du er opmærksom på dette, hvilket er super godt. Væske er ekstra vigtigt, når han spiser mange fibre. Jeg vil anbefale, at du køber en drikkedunk til ham, som kan stå fremme, så han kan se den og når den - og som han derfor selv kan tage og drikke af, når han føler tørst. Den skal fyldes med frisk vand 2-3 gange dagligt, så han på den måde sikres ekstra vand mellem måltiderne. Han skal nok op på knap 1.5 liter væske dagligt , især hvis han løber, leger, sveder - det afhænger dog af, hvad han vejer. Drikkedunken skal være beregnet til børn, så han selv kan styre den.

Du skal også medtænke fedt. Små børn skal ikke spise fedtfattigt, som vi voksne, og han har derfor brug for ekstra fedt. Det kan være smør på brødet, dryppe lidt olie eller lignende på hans grøntsager, tilbyde ham forskellige dressinger og dip til hans mad, bruge f.eks. lidt nøddesmør eller lignende. Hvis du er vegetar, har du sandsynligvis mange gode måder at få lidt ekstra fedtstoffer på - og det skal du endelig give din dreng. Han må også meget gerne få sovs af forskellige slags - det kan være grøntsagssovs, mælkesovs, smørsovs. Sovs virker "som smørelse" og vil hjælpe på hans tendens til forstoppelse.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Gryderetter og lignende retter, der ofte spises med en ske eller gaffel kan også være rigtig godt. Det kunne f.eks. være kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, vegetabilsk kyllingegryde, og hvis jeg skulle nævne nogle vegetariske retter, så kunne det f.eks. være linsegryde, tomatsuppe med pasta og andre grøntsagssupper, eller f.eks. klassisk ratatouille:)

Brug af lidt forskellige krydderier som løg, hvidløg, gurkemeje, spidskommen, ingefær skulle også kunne sætte lidt gang i maven :)

Det lyder for mig som om, at I spiser sundt og godt hos jer - men måske en lille smule for sundt i forhold til jeres drengs behov, så længe han ikke er ældre;) Det er vigtigt, at I bliver ved med at spise sundt, men I skal medtænke, at han gerne må spist lidt mere fedt og lidt færre fibre, så længe han ikke er ældre, end han er :)

Håber dette hjælper videre på vej - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år